Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

Använd gärna våra e-tjänster, som är tillgängliga dygnet runt, för att göra beställningar och andra ärenden.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: Box 4038, 904 02, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Information till fritidshusägare

Vi har samlat information om avfall, återvinning och hållbar vattenanvändning i en broschyr som skickas ut till fritidshusägare i april.

Flera nya e-tjänster för fritidshusägare

Läs broschyren på vakin.se

Här kan du läsa broschyren Information till fritidsboende. Pdf, 3.4 MB.

E-tjänster och sms-avisering för dig med enskilt avlopp

Du som har sluten tank och inte har schemalagd hämtning kan beställa slamtömning via vår e-tjänst. Beställd tömning sker inom 8 dagar.

Registrera ditt mobilnummer på Mina Sidor på vakin.se så får du avisering innan slambilen kommer och efter utfört arbete.

Ägarbyte - försäljning av fritidshus

När du som privatperson säljer ditt fritidshus måste du meddela Vakin så att fakturorna för vatten och hushållsavfall kommer rätt. Det kan du göra på vakin.se. I samband med ägarbytet fyller säljaren i ett digitalt formulär och signerar med mobilt bankID. Blankett kan även skickas ut av Kundservice.

E-tjänster för sophämtning

Vi har flera olika abonnemang för sophämtning. Om du idag saknar sophämtning för ditt fritidshus så kan du använda e-tjänsten Nytt abonnemang för sophämtning fritidshus. Om du idag har sophämtning året runt men bara använder fritidshuset sommartid kan du istället byta till ett abonnemang för fritidshus.

Dispensansökan om fritidshuset inte används

Det är din kommun som handlägger och beslutar om uppehåll i sophämtning. De kan ta ut en avgift för handläggningen. Du behöver betala grundavgift även om du beviljats uppehåll.
Ansökningsblankett samt kostnad för ansökan hittar du på din kommuns webbplats.

Vi önskar dig en trevlig sommar!