Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: 901 84, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Tillsammans tar vi ansvar för hållbar vattenanvändning

Vakin går ihop med över 100 kommuner och VA-organisationer i Sverige för att kommunicera vattnets värde och ge tips för en mer hållbar vattenanvändning. Vatten är vår viktigaste naturresurs och vi kan inte längre slösa med vårt viktigaste livsmedel.

Vindlande älv med en fors genom landskapet. Med texten "Det är bara vatten"

― Allt liv på jorden är beroende av vatten och nästan all slags produktion behöver vatten. Vi är många som vill ta del av denna viktiga resurs. Till det kommer klimatförändringar och nationella och globala mål vilket gör att vi måste börja använda vattnet på ett mer hållbart sätt, säger Sven Thunéll, produktionschef vid Vakin

Många kommuner i Sverige har periodvis problem med vattenbrist eller når maxkapacitet på vattenverken, till exempel då många vattnar gräsmattor, fyller pooler eller flyttar ut till sina stugor. Torkan under våren 2020 och minskat resande utifrån Covid gav ett ansträngt läge i Umeå centralort och Vakin fick för första gången utfärda bevattningsrestriktioner för centralorten. Tidigare har Vakin utfärdat bevattningsrestriktioner och bevattningsförbud för mindre verksamhetsområden, främst under sommaren 2018.

Att öka kunskapen om vattnets värde är viktigt eftersom vatten inte bryr sig om kommun-, läns- eller landsgränser. Vi kanske bor i en kommun, jobbar i en annan och har stuga i en tredje. Samma budskap och uppmuntran om att spara vatten gäller oavsett var du befinner dig i Sverige.

― I Umeå gör vi av med cirka 140 liter vatten/person/dygn, medan de Danmark bara gör av med ca 100 liter/person/dygn. Kan de så kan väl vi? Ett exempel är att stänga av kranen när man borstar tänderna i stället för att bara låta rent vatten bara rinna ut. Om alla stängde av kranen när de borstade tänderna så skulle var och en spara några liter vilket sammantaget skulle bli 1000-tals kubik. Små förändringar i beteende gör stor skillnad. Berättar Anna-Lena Fomin, kund och kommunikationschef vid Vakin.

Kampanjen bygger på budskapet om att vatten är det viktigaste vi har och fyller på med konkreta tips för att enkelt spara vatten i vardagen.