Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

Använd gärna våra e-tjänster och kontaktformulär, som är tillgängliga dygnet runt.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: Box 4038, 904 02, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Vakins hållbarhetsredovisning för 2021

Hållbarhetsredovisningen är en sammanfattning av hur vi presterat under året, inom ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Vår hållbarhetschef Karin berättar om arbetet.

Foto: Johan Hammar

- Varför gör vi en hållbarhetsredovisning?

- En hållbarhetsredovisning gör vi för att uppfylla lagkraven på redovisning. Det är också ett verktyg för att driva hållbarhetsarbetet framåt, där vi berättar vad vi gjort under året, vart vi vill nå och vilka strategier vi har, Säger Karin Söderström hållbarhetschef på Vakin. Sedan 2017 finns det krav på att större företag ska upprätta en hållbarhetsrapport. 2017 och 2020 gjorde vi frivilliga hållbarhetsrapporteringar men i år är första året vi uppfyller villkoren och därför är skyldiga att ta fram en hållbarhetsredovisning.

- Vad är skillnaden jämfört med den första hållbarhetsredovisningen 2017?

- I vår första hållbarhetsredovisning kunde vi konstatera att vi saknade mål och styrning av vårt hållbarhetsarbete. Vi har därför tagit fram en ny styrmodell som utgår från de globala hållbarhetsmålen och integrerat hållbarhetsarbetet i vår affärsstrategi. En annan viktig sak är klimatbokslutet som vi nu genomför varje år och där vi är bland de första VA- och avfallsbolagen som redovisar klimatutsläpp, berättar Karin Söderström.


Läs hela hållbarhetsredovisningen här Pdf, 3.2 MB.