Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: 901 84, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Skriv ut

Dränering

Är det dags att ansluta din fastighets stuprör och brunn till dagvattenledningen eller ska du göra om en befintlig dränering? Läs då först igenom den här guiden – det är nämligen viktigt att du känner till riktlinjerna och att processen sker i rätt ordning.

Den här informationen vänder sig främst till fastighetsägare, men informationen är också användbar för entreprenörer som utför grävarbeten på uppdrag av fastighetsägaren. Genom att både du och eventuell entreprenör tar del av informationen kan ni undvika det vanligaste felet: att entreprenören börjar gräva innan fastighetsägaren fått en godkänd servisanmälan från Vakin.

Processen ser olika ut beroende på om det rör sig om ny- eller omdränering. Välj därför det alternativ som passar din fastighet och läs vidare i den kolumnen. Att göra en servisanmälan betyder att du gör en anmälan om att du vill ha Vakins tjänster.

Frågor & svar om dränering

Varför tar det så lång tid att få godkännande?

När Vakin får in en servisanmälan för en ny anslutning måste vi göra flera saker. Först utreder vi VA-förhållande för din fastighet, sedan projekterar vi för en ny anslutning och därefter inleder vi själva grävarbetet med att anlägga de nya dagvattenledningarna. Först när det arbetet är utfört kan din servisanmälan godkännas.

Jag vet inte vad jag har för anslutning – vad gör jag?

Ibland är det oklart vilken typ av anslutning en fastighet har. Då är det först bra om du kontrollerar din befintliga faktura från Vakin, där det framgår vilken typ av tjänst du betalar för i dagsläget. Om du betalar för ”Dagvatten fastighet” betyder det att du betalar för att avleda fastighetens dagvatten till de kommunala ledningarna. Figur 2 (sid xx) visar också hur stuprör och dränering ansluter till de kommunala ledningarna, något du själva kan titta efter vid fastigheten. Runt fastigheten kan du också titta efter larm för dräneringspumpen samt se om det finns brunnar med rör som både går in och ut från dem. Du kan också kontakta Vakins kundservice.