Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
Använd gärna våra e-tjänster och kontaktformulär, som är tillgängliga dygnet runt.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–14:00
Postadress: Box 4038, 904 02, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta
Vattenföreningarna i fritidshusområden runt om i Umeå kommun skapades initialt för att underlätta för fritidshusbebyggelse med låg förbrukning. I december 1992 togs beslut i fullmäktige om att tillåta vattenföreningarna att ansluta till det kommunala vattenledningsnätet. Beslutet förutsatte att områdena skulle förbli just fritidshusområden, med ett begränsat behov av vatten och avlopp (VA).
Utvecklingen har dock gått åt ett annat håll. Under flera år har fritidshusområdena runt om i kommunen omvandlats till permanentboenden, något som ökat behovet av VA-tjänster.
Problemet är att områdenas VA-struktur inte är planerad för hur bostäderna används i dag. Byggnaderna har blivit större, med fler vattentoaletter och pooler, och behovet av vatten är inte längre begränsat till några få veckor om året.
Använd vår e-tjänst:
Använd vår e-tjänst:
Vid frågor kan vattenföreningens ordförande mejla Vakins kundservice: kundservice@vakin.se
Vid driftstörningar som gäller Vakins ledningsnät, hänvisar vi till allmän information på vakin.se
I de fall där Vakin har information om driftstörningar som gäller föreningens ledningsnät, kan vi skicka sms. Vid läckor eller störningar på föreningens eget område ansvarar dock vattenföreningen. Vakin ansvarar bara fram till anslutningspunkten.
Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontid vardagar: 08:00–15:00
Postadress: 901 84, Umeå
Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta