Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: Box 4038, 904 02, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Skriv ut

När du säljer din bostad

När du som privatperson säljer villa, radhus eller fritidshus måste du meddela Vakin så att fakturorna för vatten och hushållsavfall kommer rätt. Du som säljare fyller i formuläret tidigast på dagen du överlämnar din fastighet.

För att anmäla ägarbyte behöver du läsa av din vattenmätare på tillträdesdagen, om du är ansluten till kommunalt vatten.

  • Gör en flyttanmälan genom att meddela Vakin Kundservice. Då skapar vi ett flyttärende och skickar blanketten Anmälan om ägarbyte till dig. Privatpersoner kan använda blanketten, men vi rekommenderar formuläret längre upp på sidan. Blanketten kan du laddar ner här. Pdf, 609.2 kB. Länk till annan webbplats.
  • Ska blanketten skickas till en annan adress än fastighetens fakturaadress? Meddela oss i så fall.
  • Fyll i blanketten enligt instruktionerna och skicka tillbaka till oss. Adressuppgifter finns på blanketten.
  • När Vakin fått en korrekt ifylld blankett, lägger vi upp den nya ägaren som abonnent, gör en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
  • Vatten- och renhållningsabonnemangen följer med fastigheten till den nya kunden.
  • Tänk på att det alltid är du som fastighetsägare som har betalningsansvaret för vatten, avlopp och hushållsavfall.
  • Vakin tecknar bara avtal med fastighetsägaren. Alla ändringar i abonnemanget ska därför alltid meddelas av fastighetsägaren.
  • Har du kommunalt vatten och vill ha en brytpunkt från ett visst datum? Läs av vattenmätaren när hyresgästen tillträder och meddela oss.