För dig som redan har fastighetsnära insamling
Från hösten 2026 kommer Vakin att ta över avtal för insamling av förpackningar i soprum. Vår entreprenör tar då över efter de som idag hämtar i olika hus. De tunnor du har för förpackningar kommer då att hanteras på samma sätt som mat- och restavfall.
Innan Vakin tar över
Du som redan har fastighetsnära insamling av förpackningar behöver förbereda övertagandet genom att redan idag använda en godkänd entreprenör för insamlingen. Du behöver dessutom registrera din fastighet via Mina sidor.
Använd en godkänd entreprenör
- Vakin har tre godkända entreprenörer som får samla in förpackningar från flerbostadshus i våra tre kommuner: Stena Recycling, Ragnsells och Prezero.
- Är din nuvarande entreprenör godkänd av oss kan du såklart fortsätta använda den. Om din nuvarande entreprenör inte är auktoriserad så kan du uppmuntra den att höra av sig till Vakin för auktorisering.
- Du fortsätter ha kontakt direkt med din entreprenör och de fakturerar enligt sin prislista.
- För ändringar av ditt abonnemang eller frågor kring tjänsten kontaktar du entreprenören direkt.
Registrera insamling och ansök om bidrag
Du som har fastighetsnära insamling med en godkänd entreprenör behöver registrera detta och har därefter rätt till ett bidrag.
- Bidraget betalas ut kvartalsvis i efterskott
- Bidraget grundar sig på ersättningsmodellen som är beslutad av Naturvårdsverket och skiljer sig från kommun till kommun.
- För att du som fastighetsägare av flerbostadshus ska få bidrag för förpackningsinsamlingen behöver du bara registrera din fastighets insamlingssystem (behållare och förpackningstyper). Det gör du via Mina Sidor.
- Bidraget gäller fram till och med att Vakin tar över avtalet, från hösten 2026. Därefter kommer kostnaden för insamlingen att vara inräknad i priset för hämtningen.
Vad händer när Vakin tar över?
Under våren och sommaren 2026 kommer Vakin att RFID-tagga förpackningstunnorna i ditt soprum och lägga in dem i våra system, på samma sätt som tunnorna för mat- och restavfall.
Överlämning av nycklar
För att kunna hämta förpackningstunnorna, behöver Vakins entreprenör 5 nycklar. Du behöver lämna nycklar till oss i god tid innan införandet. Vi övertar inga nycklar från din nuvarande entreprenör. Kodlås till soprummet är en bra lösning.
Förändringen sker i två etapper
1 oktober 2026: Umeå söder om älven, ytterområdena i Umeå kommun, Vindeln och Nordmaling.
1 mars 2027: Resten av Umeå tätort
Hur kommer hämtningen att fungera?
Vår entreprenör tar över efter de tre som idag hämtar i olika hus.
Vi återanvänder tunnorna från din nuvarande entreprenör, de tunnor du har idag kommer att stå kvar.
Det kan bli förändringar i hämtdagar. Vi kommer att meddela de fastighetsägare som berörs av ändrade hämtdagar i god tid innan införandet
Du hanterar förändringar, felanmälan och beställningar på samma sätt som för mat- och restavfall.
Vad kommer det att kosta?
Bidraget som du får idag kommer att upphöra. I stället erbjuder vi ett kostnadsfritt baspaket:
- varannan veckas hämtning av pappersförpackningar och plastförpackningar
- hämtning en gång var fjärde vecka eller glesare för glas- och metallförpackningar.
På samma sätt som för mat- och restavfall kan du beställa extra tjänster mot en kostnad, till exempel dragväg, extra beställningar eller tätare schemalagda hämtningar.
Snabblänkar
Här har vi lyft ut några användbara länkar och dokument från guiden för dig som vill komma igång med förpackningsinsamling
Kontakta oss på Vakin.
E-post: kundservice@vakin.se
Telefon: 090-16 19 00
Telefontider:
Måndag: 08:00–15:00
Tisdag - Fredag: 08:00–12:00