Kontakta oss på Vakin

Vi är redo att svara på dina funderingar om vatten, avlopp, avfall och återvinning.

Använd gärna våra e-tjänster, som är tillgängliga dygnet runt, för att göra beställningar och andra ärenden.

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–14:00

Postadress: Box 4038, 904 02, Umeå

Besöksadress: Övägen 37, Umeå
Visa på karta

Våra e-tjänster

Samlingssida för våra e-tjänster.

På Mina sidor kan du se dina fakturor eller när sopbilen kommer till dig. Här kan du också lämna vattenmätarens mätarställning och få statistik över vattenförbrukning och avfallsmängder.

Ska du flytta? När du som privatperson säljer villa, radhus eller fritidshus måste du meddela Vakin så att fakturorna för vatten och hushållsavfall kommer rätt.

Du som har sluten tank och inte har schemalagd hämtning under mars-december kan beställa slamtömning här. Beställd tömning sker inom 8 dagar.

Har du missat sophämtningen eller har du fullt i soptunnan? Här kan du beställa hämtning av extra säck vid din nästa sophämtning eller sophämtning utanför din vanliga vecka.

Vill du ändra storlek på din bruna eller gröna soptunna? Här kan du beställa ändringar i ditt nuvarande abonnemang.

Vill du att vi hämtar ditt grovavfall? Här kan du som är villakund beställa hämtning av grovavfall.

Har du byggt nytt eller saknar du sophämtning? Här kan du beställa abonnemang för sophämtning tillvillan.

Har du byggt nytt fritidshus? Här kan du beställa abonnemang för sophämtning till fritidshuset.

Har du idag sophämtning året runt men nyttjar bara fritidshuset 15 maj - 15 oktober? Här kan du byta från till ett abonnemang för fritidshus.

Ska du bygga nytt, renovera eller bygga om? Här kan du som privatperson fylla i en ansökan om att du vill ansluta till kommunala vatten- och avloppsledningar.

Behöver du stänga av vattnet till din fastighet? Här kan du som fastighetsägare beställa avstängning, när du bygger om eller vid grävarbete.

Vill du ansluta din fastighets stuprör och brunn till dagvattenledningen eller göra om en befintlig dränering? Läs vår guide och skicka in anmälan här.

Behöver din verksamhet beställa fler eller större påsar för matavfall? Här finns priser och beställningsformulär.

Lämna felanmälan här om något inte fungerat, som utebliven sophämtning eller trasig soptunna. Vid akuta fel, som vattenläckor eller avloppstopp, ska du kontakta oss på telefon 090-16 19 00, dygnet runt.

Tycker du att vi har gjort något bra, eller är det något vi behöver förbättra? Kontakta oss! Vi vill gärna veta vad du tycker om Vakin och våra tjänster.