Kontakta oss på Vakin

E-post: kundservice@vakin.se

Telefon: 090-16 19 00

Telefontid vardagar: 08:00–15´4:00

Fler kontaktuppgifter
Skriv ut

Förpackningsinsamling för flerbostadshus, bostadsrättsföreningar och samfälligheter

Från och med 2027 ska alla hushåll kunna sortera förpackningar nära bostaden. Innan dess måste alla flerbostadshus och bostadsrätts­föreningar ordna utrymme för och införa sortering av förpackningar i eller vid fastigheten.

Nya regler om förpackningsinsamling

För att göra det enklare för hushåll och verksamheter att sortera sitt förpackningsavfall har regeringen beslutat om nya regler. Detta innebär stora förändringar för dig som är fastighetsägare. Utöver mat- och restavfall ska förpackningar av papper, plast, metall, färgat glas och ofärgat glas sorteras ut fastighetsnära.

Läs mer om de nya reglerna här

För dig som redan har fastighetsnära insamling

Vakin tog över ansvaret över förpackningsinsamlingen 1 januari 2024. Det innebär att du som redan har fastighetsnära insamling av förpackningar behöver kontrollera att ni använder en godkänd entreprenör för insamlingen. Ni behöver dessutom registrera er fastighet via Mina sidor.

Fastighetsägare av flerbostadshus ansvarar för att ha koll på att entreprenören som anlitas är godkänd av Vakin från och med 1 januari 2024. Om den inte är det behöver du kontakta en ny godkänd entreprenör

  • Vakin har tre godkända entreprenörer som får samla in förpackningar från flerbostadshus i våra tre kommuner: Stena Recycling, Ragnsells och Prezero.
  • Är din nuvarande entreprenör godkänd av oss kan du såklart fortsätta använda den. Om din nuvarande entreprenör inte är auktoriserad så kan du uppmuntra den att höra av sig till Vakin för auktorisering.
  • Du fortsätter ha kontakt direkt med din entreprenör och de fakturerar enligt sin prislista.
  • För ändringar av ditt abonnemang eller frågor kring tjänsten kontaktar du entreprenören direkt.

Du som har fastighetsnära insamling med en godkänd entreprenör behöver registrera detta och har därefter rätt till ett bidrag.

  • Bidraget kommer att betalas ut kvartalsvis i efterskott
  • Bidraget grundar sig på ersättningsmodellen som är beslutad av Naturvårdsverket och skiljer sig från kommun till kommun.
  • För att du som fastighetsägare av flerbostadshus ska få bidrag för förpackningsinsamlingen behöver du bara registrera din fastighets insamlingssystem (behållare och förpackningstyper). Det gör du via Mina Sidor.

För dig som saknar fastighetsnära insamling

Flerbostadshus som idag saknar insamling av förpackningar behöver möjliggöra en fungerande insamling inom fastigheten och se till att avfallet hämtas innan 2027.

Använd gärna vår guide med alla steg från planering till registrering.

Har du frågor?

Om du som fastighetsägare har frågor kring vad som gäller kring förpackningsinsamlingen, kontakta Kundservice via vårt kontaktformulär.

Informationsträffar

Vakin har haft två informationsträffar med fastighetsägare, 20 juni
och 7 november 2023.

Här finns frågor och svar samlade från dessa träffar.

Vem har bestämt att vi ska samla in fastighetsnära?
Svar: Det är ett regeringsbeslut. Läs mer här: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/ Länk till annan webbplats.

Vem betalar och hur går det till?
Svar: Precis som idag är det producenterna som ska betala för insamlingen av förpackningar. Under övergångsperioden 2024 till 2027 kommer producenterna att betala ut ett bidrag till kommunen för insamlingsuppdraget. Bidraget grundar sig på en ersättningsmodell som är beslutad av Naturvårdsverket och ersättningen skiljer sig från kommun till kommun. Bidraget kommer i sin tur att betalas ut av Vakin kvartalsvis i efterskott till fastighetsägare med FNI, som ett avdrag på fakturan. För att få bidraget behöver du som fastighetsägare registrera din fastighets insamlingssystem (behållare och förpackningstyper) på: Mina Sidor på vakin.se

Är det frivilligt att ha FNI?
Svar: Ja, det är frivilligt att ha FNI fram till och med 31/12-2026. Vakin ser dock positivt på att hyresgästerna i flerbostadshus ges möjlighet att sortera ut sina förpackningar fastighetsnära och därmed bidra till att minska restavfallsmängderna.

Om man har avtal med någon som inte är auktoriserad som sträcker sig över årsskiftet, måste man då ha ytterligare avtal?
Svar: Ja, eftersom det är Vakins uppdrag att samla in förpackningar från 1 januari 2024 så måste du ha ett avtal med en av Vakins godkända entreprenörer. Uppmana gärna entreprenören som inte är auktoriserad att göra detta, om inte så kan de inte längre utföra uppdraget hos er.

Hur mycket är bidraget i de olika kommunerna?
Svar: För Umeå är bidraget 246 kr, Nordmaling 448 kr och i Vindeln 391 kr per hushåll och år om du sorterar ut alla fraktionerna.

Hur har man kommit fram till bidragets storlek?
Svar: Bidraget grundar sig på en ersättningsmodell som är beslutad av Naturvårdsverket och ersättningen skiljer sig från kommun till kommun.

Ska samtliga fastighetsägare ha sortering på fastigheten från och med 2027 oavsett hur många lägenheter man har?
Svar: Ja, alla ska erbjuda FNI, men det är inte klart i dagsläget om fastigheter med få lägenheter (kring 4 lägenheter eller färre) kan använda sig av samma system som villaägare kommer att få.

Får man soptunnorna till FNI från entreprenören?
Svar: Ja

Hur många soptunnor behöver man till exempel om man har 30 lägenheter?
Svar: Det finns informationsmaterial på Vakins hemsida, NOA 18 och Avfall Sveriges handbok om avfallsutrymmen. Du kan prata med din entreprenör som hämtar förpackningarna och även vända dig till Vakin för rådgivning.

Vem kan man vända sig till om man behöver hjälp med att planera för FNI?
Svar: Du kan vända dig till Vakin för rådgivning. Hör av dig till vår kundservice så hjälper vi dig. Det finns även informationsmaterial på Vakins hemsida, NOA 18 och Avfall Sveriges handbok om avfallsutrymmen.

Hur ska fastighetsägare agera där det inte finns markyta för att placera tunnor för FNI enligt de regler som finns på sin fastighet?
Svar: Ett tips kan vara att skapa sig en uppfattning av utrymmesbehovet och vilka förutsättningar som finns på fastigheten. Det är viktigt att fastighetsägaren startar utredningsarbetet omgående så att det finns en lösning innan 2027. Vakin hjälper gärna till med rådgivning.

Vakin hjälper gärna till med rådgivning.

Kan fastigheter dela behållare för insamling av förpackningar?
Svar: Ja, fastigheter kan dela kärl för insamling, det uppfyller fortfarande kravet på FNI om fastigheterna är närliggande. Däremot behöver kommunen godkänna att gemensamma behållare används.

Kommer återvinningsstationerna att finnas kvar efter 2027?
Svar: Ja, men inte alla. Antalet kommer att anpassas efter att service finns fastighetsnära och ha fokus på större och skrymmande förpackningar i papper och plast.

Var ska man samla in batterier och lampor efter 2027?
Svar: El-avfall är ett annat producentansvar och påverkas inte av kravet på FNI. Du kan lämna in dem på våra återvinningscentraler eller i större butik som säljer batterier och lampor. Läs mera på deras hemsida: el-kretsen.se/ butiksinsamling. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du kan även kontakta din entreprenör och se efter om de kan erbjuda den tjänsten. Vakin anser det viktigt att el-avfall sorteras ut separat så det inte hamnar i restavfall som går till förbränning i stället för att materialåtervinnas.

Finns det några planer på kärl med flera fraktioner (invändigt uppdelade) som kan ta mindre plats för mindre fastigheter?
Svar: Vakin tittar just nu på olika lösningar för villaägare som kanske även kan passa fastigheter med få (kring 4 eller färre) lägenheter.

Ska vi som bostadsrättsförening som har avtal med Vakin ytterligare ha ett avtal med auktoriserad entreprenör?
Svar: Ja, fram till och med 31/12-2026.

Hur mycket är felsorterat i gröna soptunnan idag?
Svar: ca. 1/3 är rätt sorterat, 1/3 är matavfall och 1/3 är förpackningar. Alltså är ungefär 2/3 i den gröna tunnan för restavfall felsorterat.

Hur vet fastighetsägaren att en leverantör är godkänd hos Vakin?
Svar: De entreprenörer som är godkända av Vakin läggs ut här på hemsidan. vakin.se/forpackningar

När kommer listan med godkända entreprenörer att finnas?
Svar: Hemsidan uppdateras eftersom när vi fått entreprenörer som auktoriserat sig.

Betyder det att fastighetsägare ska anlita en entreprenör och betala dessa månatligt och invänta bidraget från Vakin?
Svar: Ja man behöver ha anlitat en entreprenör för att få bidraget.

Ska fastighetsägaren erbjuda fastighetsnärainsamling av alla typer av förpackningar eller kan man till exempel hänvisa att glas ska lämnas till närmsta återvinningsstation?
Svar: Från 2027 behöver alla fraktioner kunna hämtas fastighetsnära, dvs pappersförpackningar, plastförpackningar, glasförpackningar (färgat och ofärgat) samt metallförpackningar.

Baseras ersättning på volym/vikt förpackningar per hushåll eller blir det en schablon på antalet hushåll?
Svar: Schablon per hushåll samt förpackningsmaterial.

Om en förening idag har ett avtal med en entreprenör för insamling och deras skyltar i soprummen, kommer de att behöva bytas?
Svar: Det går bra att använda befintliga skyltar. Det finns skyltmaterial och informationsmaterial på sverigesorterar.se